ريز هزينه هاي ثبت برند در سال 99 : ثبت برند نيز مانند هر پروسه اداري ديگر مراحل متعددي دارد و براي انجام آن بايد هزينه هاي متفاوتي را پرداخت كنيد كه حق انحصاري برند يا علامت تجاري خود را به دست آوريد. با توجه به نرخ ارز و بسياري از تحولات جهاني هزينه هاي ثبت برند در سال 99 با سال هاي پيش تفاوت بسياري دارد.
ريز هزينه هاي ثبت برند در سال 99
به گزارش اينترنتي مجله دكوكده : از آنجايي كه اطلاع از ريز هزينه هاي ثبت برند براي افرادي كه قصد ثبت علامت تجاري خود را دارند؛ بسيار مهم است؛ در اين مقاله قصد داريم كه در مورد اين هزينه ها و نحوه پرداخت آن ها اطلاعاتي را در اختيار شما قرار دهيم.
هزينه هاي ثبت برند در سال 99 چگونه محاسبه مي شود؟
ميزان هزينه ها جهت ثبت برند يا علامت تجاري به عوامل متعددي بستگي دارد. درواقع براساس حقيقي يا حقوقي بودن مالك برند، ريز هزينه ها با يكديگر متفاوت است. هزينه هاي ثبت اظهارنامه نيز قسمتي از هزينه هاي ثبت علامت تجاري محسوب مي شود. درواقع اين هزينه ها را به صورت جداگانه تقسيم بندي مي كنند كه در ادامه به آن ها مي پردازيم.
هزينه هاي اداري
از آنجايي كه بايد كليه امورات ثبت در اداره مالكيت معنوي و زير نظر قوه قضاييه به طور رسمي صورت گيرد؛ ريز هزينه هاي متفاوتي از افراد دريافت مي شود. اين هزينه ها براي ثبت كليه برندها ثابت است. به طوري كه شامل هزينه هاي مربوط به فرم اظهارنامه، هزينه چاپ آگهي ثبت برند در دو نوبت در روزنامه هاي رسمي كشور و حق الثبت برند مي شود. اين هزينه ها نيز با توجه به حقيقي يا حقوقي بودن مالك علامت تجاري متفاوت است و هر يك از آن ها هزينه هاي ثابتي را بايد پرداخت كنند.
هزينه هاي موسسه يا وكيل ثبت برند
از آنجايي كه همه افراد آشنايي كاملي با قانون ثبت برند ندارند و نمي دانند كه چگونه بايد مراحل اداري آن را طي كنند؛ در اين صورت با مراجعه به شركت ها يا موسسات حقوقي تقاضاي وكيل يا مشاور حقوقي ثبت برند خواهند كرد. اين موسسات در ازاي انجام اين كار از مالك برند حق الزحمه خود را مطالبه مي كنند. اين هزينه ها به صورت توافقي بين طرفين قرارداد مشخص مي شود و بايد هزينه اي متناسب با عرف باشد.
ريز هزينه هاي ثبت برند در سال 99 شامل چه مواردي مي شود؟
هزينه هاي اداري به صورت جزئي در نظر گرفته مي شوند و در هر مرحله هزينه اي جدا از افراد درخواست خواهد شد. اين ريز هزينه ها را به صورت زير در نظر مي گيرند:
هزينه هاي ثبت برند در سال 99 با مالكيت شخص حقيقي
- هزينه حق ثبت اظهارنامه در يك طبقه 200.000 در نظر گرفته مي شود. به ازاي هر طبقه اضافي نيز مبلغ 20.000 از مالك دريافت خواهد شد.
- حق ثبت برند در يك طبقه 1.200.000 و به ازاي هر طبقه اضافي 100.000 است.
- هزينه حق ثبت تمديد دوره هاي ده ساله برند معادل با حق ثبت علامت در نظر گرفته مي شود.
- در صورت تاخير در تمديد اعتبار برند هزينه اي معادل نصف حق ثبت علامت از مالك حقيقي دريافت خواهد شد.
- هزينه استعلام جهت انتقال، اجازه بهره برداري يا اعراض 50.000 است.
- حق ثبت انتقال به صورت قراردادي و قهري در هر طبقه 100.000 عنوان مي شود. همچنين در صورت ثبت انتقال براي هر طبقه بيشتر 50.000 دريافت خواهد شد.
- هزينه حق ثبت مجوز بهره برداري يا فسخ آن به ازاي هر طبقه 100.000 است و براي هر طبقه اضافي 50.000 دريافت مي شود.
- در صورت هر بار اصلاحيه در اظهارنامه 50.000 از فرد حقيقي دريافت خواهد شد.
- حق ثبت انتقال اظهارنامه يا اجازه بهره برداري از آن 50.000 است.
- هر گونه تغيير به جز انتقال مالكيت و بهره برداري از برند 50.000 است.
- هزينه مربوط به صدور گواهي نامه المثني 100.000 محسوب مي شود.
- هزينه رونوشت مصدق 5000 است.
- هزينه اخذ تاييديه تسليم اظهارنامه يا صدور گواهينامه 15.000 است.
- در صورت اعتراض به رد ثبت و رسيدگي به آن حق كميسيون 500.000 در نظر گرفته مي شود.
- هزينه رسيدگي به اعتراض براي تقاضاي ثبت 1.500.000 است.
- هزينه وديعه تسليم دادخواست ابطال به دادگاه 3.000.000 محسوب مي شود.
- جهت بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي به عنوان اداره مبدا هزينه 200.000 دريافت خواهد شد.
هزينه هاي ثبت برند در سال 99 با مالكيت شخص حقوقي
هزينه هاي ثبت برند براي شركتي با مالكيت شخص حقوقي در سال 99 شامل موارد زير است:
- حق ثبت اظهارنامه به ازاي يك طبقه براي شخص حقوقي 400.000 و هر طبقه اضافي 40.000؛
- هزينه ثبت برند در يك طبقه 2.400.000 و هر طبقه اضافي 200.000؛
- هزينه تمديد دوره هاي ده ساله معادل هزينه ثبت برند؛
- جريمه تاخير در تمديد معادل نصف حقوق ثبت علامت؛
- هزينه استعلام جهت انتقال، اجازه بهره برداري يا اعراض 100.000؛
- هزينه ثبت قراردادي و قهري در هر طبقه 200.000 و حق ثبت انتقال به ازاي هر طبقه اضافي 100.000؛
- هزينه مربوط به ثبت مجوز بهره برداري يا فسخ آن در هر طبقه با هر تعداد كالا 200.000 و به ازاي هر طبقه اضافي 100.000؛
- هزينه هاي هر بار اصلاح اظهارنامه 100.000؛
- حق ثبت انتقال اظهارنامه يا اجازه بهره برداري از آن 100.000؛
- هزينه حق ثبت تغييرات به غير از مالكيت و اجازه بهره برداري 100.000؛
- هزينه صدور گواهي المثني 200.000؛
- هزينه رونوشت مصدق 10.000؛
- هزينه دريافت تاييديه تسليم اظهارنامه يا صدور گواهينامه 30.000؛
- هزينه حق رسيدگي به اعتراض به رد ثبت 750.000؛
- هزينه رسيدگي به اعتراض به تقاضاي ثبت 3.000.000؛
- هزينه وديعه دادخواست ابطال به دادگاه 4.500.000؛
- هزينه بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي 400.000.
از آنجايي كه هزينه هاي ثبت برند به طور كلي پرداخت نمي شود و ريز هزينه هاي بسياري در هر مرحله از مالكين برند تقاضا خواهد شد؛ قبل از انجام اين كار بايد مشاوره تخصصي در رابطه با اين هزينه ها با مشاوران حقوقي انجام دهيد. به همين دليل در سايت معتبر ثبت فردا، افراد متخصص بسياري به فعاليت مشغول هستند كه در ساعات متفاوت شبانه روز به شما راهنمايي هاي لازم را در خصوص هزينه هاي ثبت برند ارائه خواهند كرد.
در نتيجه
با توجه به مطالبي كه در اين مقاله ذكر شد؛ نتيجه مي گيريم كه هزينه هاي ثبت برند در سال 99 به عوامل متعددي بستگي دارد و در دو دسته بندي هزينه هاي اداري و هزينه هاي وكيل ثبتي بررسي مي شوند. همچنين اين هزينه ها با توجه به حقيقي يا حقوقي بودن مالك برند تعيين خواهند شد و هزينه هاي در نظر گرفته شده براي هر يك از آن ها با ديگري متفاوت است.