تمام تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399 : در طول سالهاي اخير كلمه برند را زياد شنيدهايم. برند يا علامت تجاري هويت كلي يك سازمان، شركت يا محصول را نشان ميدهد. هر سازماني مي كوشد كه برندي متناسب با محصول يا خدمات خود انتخاب كند و آن را توسعه دهد. برندها منحصربه فرد هستند و ارزش بالايي دارند.
تمام تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399
به گزارش اينترنتي مجله دكوكده : سايت ثبت فردا امكاناتي از قبيل خدمات حقوقي مانند ثبت برند، ثبت شركت و... را در اختيار ما قرار ميدهد. در اين مقاله ميكوشيم با اين فرايند و تغييرات ثبت برند در سال 1399 آشنا شويم و به سوالات شما از جمله موارد زير پاسخ دهيم.
- مراحل ثبت برند چگونه است؟
- چه مداركي براي ثبت برند فارسي و لاتين نياز است؟
- هزينه ثبت برند درسال 1399
- مدت زمان ثبت برند
- پايان اعتبار برند و اقدامات مورد نياز
- كجا برند خود را ثبت كنيم؟
مراحل ثبت برند و تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399
ثبت برندها كاملا اختياري است و مواردي نظير محصولات دارويي، آرايشي و بهداشتي و محصولات غذايي بايد ثبت شوند. استفاده انحصاري از برند فقط مخصوص صاحب برند است و اگر شخص ديگري از آن استفاده كند پيگرد قانوني دارد. انجام مراحل زير براي ثبت برند الزامي است؛ سعي كرده ايم برخي تغييرات رخ داده طي سال 99 را نيز در قوانين مربوطه شرح دهيم.
مرحله اول؛ انتخاب برند
در گام نخست بايد با انتخاب يك برند درست و متناسب با نوع فعاليت خود، هويت معتبري براي خود ايجاد كنيد. درو واقع برند دربرگيرنده كلمه، تصوير يا تركيبي از هردو آنها است. اين موارد بايد به گونه اي باشند كه تصويري واضح از خدمت يا محصول شما در ذهن مشتري ايجاد كنند.
مخاطب با شنيدن يا ديدن تصوير برند به طور واضح به خدمت يا محصولي كه ارائه ميشود پي ميبرد. اگر برند نياز مشتري را پاسخ دهد؛ مشتري از آن برند حمايت مي كند و نسبت به استفاده از آن وفادار خواهد بود.
مرحله دوم؛ فرايند استعلام برند
مرحله دوم در فرايند ثبت برند آن است كه در ابتدا مطمئن شويد هيچ برندي شبيه به برندتان در حوزه فعاليت شما وجود ندارد! دقت داشته باشيد كه وجود يك برند مشابه ممكن است تمام زحمات شما را براي ثبت برند به هدر دهد و درخواست شما رد شود. بنابراين، استعلام برند بسيار ضروري است و از پرداخت هزينه هاي مازاد جلوگيري خواهد كرد.
مرحله سوم؛ مدارك مورد نياز ثبت برند
در اين مرحله مدارك مورد نياز را تهيه ميكنيم. مدارك مورد نياز براي شخص حقيقي (برند حقيقي) با شخص حقوقي (برند شركت) متفاوت است.
مدارك شخص حقيقي كه بايد به نام خود صاحب برند باشد، شامل كپي شناسنامه، كپي كارت ملي، كپي مجوز فعاليت يا پروانه بهره برداري و كارت بازرگاني است. اين كارت بايد داراي حروف لاتين باشد. ارائه نمونه اي از تصوير برند در سايز 6 در 6 سانتيمتر و همچنين اطلاعات شخص نظير آدرس، تلفن وغيره الزامي خواهد بود.
از جمله تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399 اين است كه مدارك شخص حقوقي كه به نام شركت صاحب برند بوده، مدارك شخص حقيقي است؛ با اين تفاوت كه بايد از تغييرات دوسال اخير شركت و روزنامه تاسيس آن كپي معتبري تهيه شود.
مرحله چهارم؛ تكميل اطلاعات
در اين مرحله شخص حقيقي يا حقوقي وارد سايت مالكيت معنوي مي شود و اظهارنامه ثبت برند را تكميل ميكند. پس از تكميل فرم و پرداخت هزينه، بايد پرينت آن را به دفترخانه ثبت اسناد رسمي تسليم كرده و تاييد اطلاعات كاربري و گواهي صحت امضا را دريافت كنيد.
با ورود اين اطلاعات در سامانه مذكور، نام كاربري و رمز عبوري به شما تعلق مي گيرد و بايد در انتظار تاييد برند باشيد. هزينه ثبت اظهارنامه با توجه به مالكيت حقيقي يا حقوقي برند، تعداد طبقات آن و تعداد كالاي درج شده متفاوت است.
مرحله پنجم؛ مراجعه براي ثبت برند
پس از تاييد از سوي كارشناسان، با در دست داشتن كپي برابر اصل مدارك بارگذاري شده در سايت و اظهارنامه به اداره مالكيت معنوي برند يا علامت مراجعه كنيد. در اين مرحله تقريبا تمامي مراحل اداري و قانوني آن را گذرانده ايد.
مرحله آخر؛ پرداخت هزينه
پس از تشكيل پرونده در اداره ثبت علائم تجاري، فرايند ثبت در مرحله اول چاپ آگهي در روزنامه هاي كثيرالانتشار قرار مي گيرد. سپس بايد هزينه هاي آن را پرداخت كنيد. اگر در طول سي روز اعتراضي به آگهي چاپ شده وارد نشود، براي چاپ نوبت دوم در روزنامه رسمي فرستاده خواهد شد. هزينه آن توسط اداره مربوطه دريافت ميشود كه طول اين دوره حدود يك هفته زمان ميبرد.
تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399 در زمينه هزينه ها با توجه به تغييرات ارزي دچار نوساناتي شده است كه پيشنهاد مي كنيم براي دريافت اطلاعات دقيق تر به سايت ثبت فردا مراجعه كنيد.
هزينه آگهي براي روزنامه اول نسبتا بيشتر است؛ زيرا با توجه به برند يا لوگو و تعداد طبقات آن يا رنگي و سياه سفيد بودن برند متفاوت است. بعد از گذشت يك ماه بايد هزينه حق الثبت برند هم پرداخت شود كه باتوجه به هر برند متفاوت است.
آخرين هزينه اي كه پرداخت ميكنيد هزينه مربوط به روزنامه نوبت دوم است. تفاوت آن در اين است كه براي تشكيل پرونده حق التمبر وكيل دادگستري را نيز بايد پرداخت كنيد؛ اگر متقاضي ثبت علامت، شخص حقيقي يا حقوقي غير ايراني باشد معادل ارزي آن پرداخت ميشود.
در نهايت پس از تاييد با مراجعه به اداره مالكيت برند با در دست داشتن اظهارنامه ثبت برند، دو نسخه روزنامه رسمي و 10 قطعه تصوير برند با سايز درخواستي، سند ثبت برند خود را دريافت كنيد.
تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399 در رابطه با مدت زمان اعتبار
در ايران به موجب ماده 14 قانون ثبت علامت تجاري، مدت زمان اعتبار هر برند ثبت شده 10 سال است و صاحب برند هر10سال ميتواند دوره اعتبار برند را براي 10 سال بعدي تمديد كند. اين مساله يكي از مهم ترين تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399 بوده است.
كلام آخر
در اين مقاله با تغييرات فرآيند ثبت برند در سال 1399 آشنا شديم و تاثير آن را روي هزينه ها، مدت زمان اعتبار و مدارك مورد نياز متوجه شديم. با مراجعه به سايت ثبت فردا از خدماتي همچون ثبت شركت در مناطق آزاد، انتخاب نام شركت، پلمپ دفاتر تجاري، ثبت علامت، صدور و تمديد كارت بازرگاني، ثبت طرح صنعتي وغيره استفاده خواهيد كرد.