ثبت برند خدمات بهداشتي چگونه است؟ ثبت برند خدمات بهداشتي از جمله اقداماتي است كه صاحبان سرمايه و افراد فعال در اين حيطه مجبور به انجام آن هستند. اگر بخواهيم كه تعريفي دقيق از برند ارائه دهيم؛ بايد بدانيد كه برند به نام و نشان تجاري گفته مي شود كه توليد كننده محصول جهت احراز هويت و نوع خدمات خود آن را طراحي مي كند.
ثبت برند خدمات بهداشتي چگونه است؟
به گزارش اينترنتي مجله دكوكده : از آنجايي كه ثبت برند بهداشتي طبق قانون و مقررات كشور اجباري است و هيچ محصول بهداشتي نبايد بدون برند، توزيع و خريد و فروش شود؛ آگاهي نسبت به روند ثبت آن به شما بسيار كمك مي كند. به طوري كه سريع تر كسب و كار خود را به صورت حرفه اي آغاز مي كنيد. بنابراين در اين مقاله ابتدا در رابطه با مزاياي ثبت اين نوع برند توضيحاتي را ارائه مي دهيم و بعد از آن به چگونگي طي مراحل ثبت مي پردازيم.
چرا ثبت برند خدمات بهداشتي ضروري است؟
ثبت برند اقدامي اختياري است و هيچ اجباري در انجام آن وجود ندارد؛ اما طبق قانون برخي از محصولات به دليل تاثير مستقيمي كه روي پوست و سلامت افراد دارند؛ بايد به طور قانوني ثبت شوند. به طوري كه از اين طريق نظارت بر كيفيت و عدم كپي برداري از آن ها راحت تر صورت گيرد.
همچنين كالاهاي بهداشتي و محصولات آرايشي مخاطبان بسياري دارند. به همين دليل برندهاي متفاوتي از اين محصولات در بازار ديده مي شود. از آنجايي كه بازار اين محصولات بسيار پررونق است؛ ثبت برند محصولات بهداشتي سبب مي شود كه يك برند بين رقبا مخاطبان بسياري را به خود جذب كند و اين امر در افزايش عرضه و تقاضا و كيفيت محصول تاثير بسياري خواهد داشت.
در اين رابطه بايد بدانيد كه خدمات بهداشتي، دارويي، آرايشي، مواد غذايي و مواد شيميايي جز محصولاتي هستند كه ثبت برند آن ها اجباري است. اين محصولات اگر در ايران توليد شوند يا واردات آن ها از كشوري ديگر صورت گيرد؛ بايد برچسب علامت صنعتي يا تجاري داشته باشند. چنان كه روي اين برچسب مشخصات زير قابل مشاهده خواهد بود:
- اسم برند تجاري؛
- شماره ثبت برند در ايران؛
- نشاني كارخانه يا شركت توليدكننده محصول؛
- در صورت صادراتي بودن محصول، قيد كشور مبدا؛
- شماره و تاريخ اجازه وزارت خانه جهت فروش يا ساخت اين محصول در ايران.
همچنين بايد بدانيد كه تمامي اطلاعات جهت استعلام محصول ضروري است. به طوري كه كالاي اصل از كپي تشخيص داده شود.
چگونه ثبت برند خدمات بهداشتي را انجام دهيد؟
ثبت برند مراحل اداري متعددي دارد كه بايد قبل از اقدام به انجام آن اطلاعات كافي را در اين خصوص كسب كنيد. به همين دليل در ادامه مراحل انجام اين كار را به طور مختصر توضيح خواهيم داد.
- اولين اقدامي كه بايد جهت ثبت برند براي خدمات بهداشتي انجام دهيد؛ استعلام آن از سايت مالكيت معنوي يا سايت ثبت اسناد رسمي كشور است. اين اقدام سبب ميشود كه از تكراري نبودن نام انتخابي برند خود اطمينان حاصل كنيد و بدين طريق ديگر مراحل ثبت برند را به درستي انجام دهيد.
- در مرحله دوم بعد از استعلام بايد مدارك مورد نياز جهت ثبت برند براي اين نوع از خدمات را تهيه كنيد. از آنجا كه ممكن است كه فرد حقيقي يا حقوقي جهت ثبت برند براي خدمات بهداشتي اقدام كند؛ مدارك مورد نياز براي هر يك تفاوت دارد و به صورت زير عنوان مي شود:
مدارك مورد نياز براي شخص حقيقي
- اسكن از شناسنامه و كارت ملي؛
- اسكن از كارت بازرگاني در صورت استفاده از حروف لاتين در نام برند؛
- كپي و اسكن از مجوز فعاليت برند؛
- ارائه ده نمونه از طراحي برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتي متر.
مدارك مورد نياز براي شخص حقوقي
- اسكن آگهي روزنامه رسمي ثبت شركت؛
- اسكن اصل شناسنامه و كارت ملي اعضاي داراي حق امضا؛
- كپي از مجوز فعاليت شركت؛
- در صورت لاتين بودن نام برند اسكن از اصل كارت بازرگاني؛
- ارائه ده تصوير از طراحي برند در ابعاد ۶ در ۶ سانتي متر.
در اين رابطه بايد بدانيد كه اسكن همه اين مدارك و بارگزاري آن ها در اظهارنامه به صورت آنلاين از جمله اقدامات ضروري جهت ثبت برند اين محصولات محسوب مي شود.
ادامه مراحل ثبت برند خدمات بهداشتي
- بعد از تهيه مدارك بايد آن ها را در اظهارنامه اي كه در سايت اداره مالكيت معنوي قرار داده شده است؛ ضميمه كنيد و منتظر نظر كارشناسان حقوقي جهت بررسي اطلاعات خود باشيد. در صورتعدم وجود مشكل در اطلاعات هويتي و مدارك، شماره اظهارنامه در اختيار شما قرار خواهد گرفت كه جهت انجام مراحل بعدي به صورت حضوري اقدامات لازم را انجام دهيد. با پرداخت هزينه ثبت اظهارنامه اين مرحله با موفقيت به اتمام خواهد رسيد و بعد از آن ابلاغيه اي به شما ارسال مي شود كه در زمان مشخص شده در اداره مربوطه حضور پيدا كنيد.
- در اين مرحله بعد از تكميل اطلاعات و ارائه مدارك اصل و تطابق آن با مدارك ارائه شده در سايت، پرونده حضوري جهت ثبت برند خدمات بهداشتي تشكيل مي شود. به طوري كه بايد آگهي آن در دو نوبت در روزنامه رسمي چاپ شود. فاصله اين دو نوبت ۳۰ روز در نظر گرفته مي شود. بعد از پرداخت هزينه هاي روزنامه و هزينه ثبت برند بايد منتظر انجام آخرين مرحله از ثبت باشيد. در اين صورت با مراجعه حضوري به اداره مورد نظر سند و گواهينامه مالكيت برند خود را دريافت خواهيد كرد.
در صورتي كه به دريافت اطلاعات بيشتر و جزئي تري در خصوص ثبت برند خدمات بهداشتي نياز داريد؛ پيشنهاد ما به شما مشاوره با وكلاي حقوقي آنلاين در سايت ثبت فردا است. زيرا اين افراد به صورت اينترنتي يا از طريق مشاوره تلفني به راحتي پاسخگوي سوالات حقوقي شما خواهند بود. همچنين امكان ملاقات حضوري براي شما وجود دارد.
در نتيجه
در اين مقاله گفته شد كه ثبت برند خدمات بهداشتي به دليل مزاياي بسياري كه براي صاحبان برند به همراه مي آورد؛ بسيار مورد توجه واقع مي شود. البته بايد بدانيد كه اين محصولات به دليل ارتباط مستقيمي كه با پوست افراد دارند؛ ثبت آن ها الزامي است.
به همين دليل در اين مقاله در رابطه با چگونگي ثبت اين نوع از برند توضيحاتي ارائه شد و با مدارك مورد نياز جهت اين اقدام آشنا شديد. در نهايت نيز گفته شد كه اگر به اطلاعات بيشتري در اين زمينه نياز داريد يا مي خواهيد كه ثبت برند مورد نظر خود را به كسي بسپاريد؛ بهتر است كه با مشاوران ثبت فردا ارتباط برقرار كنيد.