وكيل شركت دارويي چه وظايفي برعهده دارد؟ امروزه به دليل پيچيدگي هاي امور حقوقي، شركت ها و حتي موسسات غير تجاري هم نياز به يك وكيل با تجربه دارند. متاسفانه در موارد زيادي ديده شده كه شركت هاي تجاري، موسسات غيرتجاري و اشخاص حقوقي به دليل عدم آشنايي كافي با وظايف و تكاليف حقوقي اي كه بر عهده دارند، دچار مشكلات فراواني مي شوند.
وكيل شركت دارويي چه وظايفي برعهده دارد؟
به گزارش اينترنتي مجله دكوكده : در صورتي كه از مشاوره هاي يك وكيل مناسب در اين زمينه استفاده كنند مي توانند از مشكلات بسياري جلوگيري كرده و آن ها را حل كنند. در اين مقاله قصد داريم شما را با وكيل شركت دارويي و همينطور وظايف آن آشنا سازيم. در ابتدا به بررسي چندي از مهمترين مسائل حقوقي شركت ها مي پردازيم.
وظايف يك وكيل شركت دارويي چيست؟
شخصي كه به عنوان يك وكيل به فعاليت مي پردازد، وظايف مختلفي را بر عهده دارد. يكي از مهمترين وظايف يك وكيل مشاوره دادن به مراجعه كنندگان در موارد مختلف است.
كساني كه با بروز يك مشكل حقوقي، به وكلا مراجعه مي كنند، اغلب از سواد حقوقي لازم براي پيشبرد كارهايشان برخوردار نيستند، از اين رو به وكلا نياز دارند. آگاهي در مورد راه هاي قانوني يك پرونده مي تواند افراد را هنگام تصميم گيري مصمم تر كند.
ثبت شركت دارويي
شركت هاي دارويي، به شركت هاي توليد كننده و وارد كننده انواع داروهاي شيميايي گفته مي شود كه با مجوز رسمي بايد فعاليت هاي خود را انجام دهند. شرايط ثبت شركت دارويي از طريق وكيل شركت دارويي انجام مي شود. مدارك مورد نظر توسط مديرعامل بايد به وكيل داده شود تا نسبت به ثبت شركت اقدام كند. ثبت شركت دارويي در دو حالت استاني و سراسري انجام مي شود.
تشكيل پرونده مالياتي و اخذ كد اقتصادي
كد اقتصادي كد 12 رقمي است كه توسط سازمان امور مالياتي به واجدان شرايط فعالان اقتصادي تخصيص داده مي شود. هر وكيل شركت دارويي وظيفه دارد پس از گذشت 2 ماه از ثبت شركت با مراجعه به اداره دارايي مستقر در محدوده فعاليت خود، نسبت به تشكيل پرونده مالياتي و اخذ كد اقتصادي اقدام كند.
اخذ گواهي ارزش افزوده
ارزش افزوده ارزشي است كه در فرآيند توليد به كالاهاي واسطه اي افزوده مي شود. اخذ گواهي ارزش افزوده شامل دو مرحله است كه وكيل شركت بايد به آن رسيدگي كند.
در صورتي كه شما از وكيل شركت دارويي خود در اين زمينه كمك بگيريد او براي شما مدارك مورد نياز را تهيه و در مرحله بعد هم اقدام به عمل مي كند.
پلمپ دفاتر قانوني شركت و تحرير آن
در همه شركت هاي ثبت شده در ايران صاحبان كارت هاي بازرگاني (حقيقي و حقوقي) تاجر ناميده مي شوند. اين افراد موظفند جهت پلمپ دفاتر قانوني در تاريخ مقرر شده اقدام كنند. شركت ها بايد همزمان با ثبت شركت، دفاتر قانوني به تاريخ روز را درخواست دهند.
دفاتر سال بعد را نيز بايد تا اسفند ماه سال قبل پلمپ كنند. در اين صورت شركت مشمول جريمه مالياتي شده و ممنوع المعامله خواهد شد و افراد هيئت مديره نيز ممنوع الخروج مي شوند.
ضمانت نامه هاي بانكي شركت
ضمانت نامه بانكي قرارداد يا سندي است كه به موجب آن صادر كننده ( ضامن ) بر حسب درخواست متقاضي تعهد مي دهد كه بدون هيچگونه قيد و شرطي عندالمطالبه يا در سر رسيد معين مبلغ معيني وجه نقد از بابت موضوع خاصي كه مربوط به مضمون است را به حواله او پرداخت كند.
نحوه انتقال سهام و سهم الشركه
انتقال سهم در 6 مرحله انجام مي شود كه در زير به ترتيب به آن ها اشاره مي كنيم:
- بايد انتقال دهنده، وكيل يا قائم مقام در دفاتر ثبت انتقال سهام را امضا كند.
- عدم امضا دفاتر سهام موجب مي شود كه انتقال صورت نگيرد.
- نقل و انتقال در صورت جلسه مجمع عمومي فوق العاده مورد تصويب قرار مي گيرد.
- مدارك به اداره ثبت شركت ها ارائه و در روزنامه رسمي شود.
- ماليات نقل و انتقال سهام پرداخت شود.
- بدهكاري مالياتي انتقال دهندگان سهام بايد نزد اداره ماليات تسويه شود.
نحوه تغيير در سرمايه شركت
سرمايه شركت را مي توان از طريق بالا بردن اسم سهام موجود يا از طريق صدور سهام جديد افزايش داد.
ورود و خروج اعضاي شركت
در كليه شركت ها اعم از سهامي خاص، سهامي عام و مسئوليت محدود در صورتي كه شخص به هر دليل مايل به همكاري نباشد طي چند مرحله خروج و كاهش سرمايه آن ها توسط وكيل انجام مي شود.
- اضافه شدن شخص جديدي به مجموعه به جز اشخاص حقوقي
- جايگزيني فرد با افرادي ديگر
- ورود شريك جديد از طريق افزايش سرمايه شركت
- انصراف يكي از اعضا براي ادامه كار با مجموعه
نكته در شركت هاي با مسئوليت محدود براي هر نوع ورود و خروج اعضاي هيئت مديره لازم است كه همه يا اكثريت شركاي شركت مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده تشكيل دهند.
اخذ كارت بازرگاني براي شركت در صورت نياز
تعريف كارت بازرگاني به اين صورت است كه با در دست داشتن اين كارت به اشخاص حقيقي و حقوقي در شركت اين امكان داده مي شود كه به امر تجارت خارجي بپردازد. بر اساس مقررات امروزي اعتبار كارت بازرگاني از تاريخ صدور يك سال است.
نتيجه گيري
وكيل شركت دارويي وظايف متعددي دارد كه ما در اين مقاله تعدادي از اين وظايف را به شما معرفي كرديم و در مورد آن ها اطلاعاتي به شما داديم. از جمله وظايف وكيل در هر نوع شركتي ارائه مشاوره مناسب جهت رفع مشكلات مختلف است.
از ديگر وظايف وكيل كه در مقاله به آن ها اشاره كرديم نحوه ثبت شركت دارويي، مدارك مورد نياز جهت اخذ موافقت اصولي تاسيس شركت دارو و غيره است. وكيل پايه يك دادگستري سعيد شهبازي شما را در اين زمينه و ديگر زمينه هاي ديگر امور حقوقي راهنمايي خواهد كرد.