۱۰ نكته مهم كه متقاضيان ثبت شركت خارجي بايد بدانند : برخي از شركت هاي خارجي با هدف بهبود كسب و كار و تجارت خواهان فعاليت تجاري در ايران هستند. اين شركت ها براي دستيابي به هدف خود بايد از چند فيلتر رد شوند. اولين و مهمترين نكته اي كه در رابطه با فعاليت شركت هاي خارجي در ايران وجود دارد، الزام به ثبت شركت خود در ايران است.
۱۰ نكته مهم كه متقاضيان ثبت شركت خارجي بايد بدانند
به گزارش اينترنتي مجله دكوكده : چه فعاليت شركت هاي خارجي و چه فعاليت شركت هاي داخلي بدون ثبت شركت مطابق قوانين و مقررات قانوني پيش نمي روند و اجازه فعاليت از آنها سلب مي شود. در اين مقاله به بررسي شرايط و مقررات ثبت شركت خارجي در ايران مي پردازيم؛ به علاوه ۱۰ نكته مهم كه متقاضيان ثبت شركت هاي خارجي بايد بدانند را شرح مي دهيم. پس با ثبت فردا تا انتهاي مقاله همراه باشيد.
1- قوانين ثبت شركت خارجي
شركت هاي خارجي كه خواهان فعاليت در حوزه هاي مختلف در كشور ايران هستند، اولين و مهمترين گامي كه بايد در اين راستا بردارند، ثبت قانوني شركت خود است. طبق ماده ۳ قانون ثبت در رابطه با ثبت شركت هاي خارجي در ايران مي گويد: «هر شركت خارجي براي اينكه اين امكان را داشته باشد كه به وسيله شعبه يا نماينده به امور تجاري يا صنعتي يا مالي در ايران مبادرت ورزد، بايد در مملكت اصلي خود شركت قانوني شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسيده باشد.»
با توجه به مطلب ذكر شده و ماده ۳ قانون ثبت فعاليت شركت هاي خارجي در حوزه صنعتي و مالي منوط به ۲ شرط زير است:
1- در كشور خارجي قانون شركت آنها را به رسميت شناخته باشد. اين مستلزم ثبت قانوني شركت در كشور مبدا است.
2- جهت انجام فعاليت قانوني در كشور ايران شركت خارجي بايد در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت برسد.
2- ثبت شعبه يا نمايندگي شركت هاي خارجي
طبق قانون براي اينكه يك شركت خارجي به ثبت شعبه يا نمايندگي در ايران مبادرت ورزد، بايد قوانيني را رعايت كند. طبق ماده ۱ آيين نامه اجرايي قانون اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شركت هاي خارجي:
«شركت هاي خارجي كه در كشور محل ثبت خود شركت قانوني شناخته مي شوند، مشروط به عمل متقابل در كشور متبوع ممكن است براي فعاليت در ايران در زمينه هاي ذيل بر اساس مقررات اين آيين نامه و ساير قوانين و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود در ايران اقدام كنند:
1- ارائه خدمات بعد از فروش كالاها يا خدمات شركت خارجي،
2- انجام عمليات اجرايي قراردادهايي كه بين اشخاص ايراني و شركت خارجي منعقد مي شود،
3- بررسي و زمينه سازي براي سرمايه گذاري شركت خارجي در ايران،
4- همكاري با شركت هاي فني و مهندسي ايراني براي انجام كار در كشورهاي ثالث،
5- افزايش صادرات غيرنفتي جمهوري اسلامي ايران،
6- ارائه خدمات فني و مهندسي و انتقال دانش فني و فناوري،
7- انجام فعاليت هايي كه مجوز آن توسط دستگاه هاي دولتي كه به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند، صادر مي شود. از قبيل ارائه خدمات در زمينه هاي حمل و نقل، بيمه و بازرسي كالا، بانكي، بازاريابي و غيره.»
3- مدارك ثبت شركت هاي خارجي در ايران
مرجع ذي ربط در رابطه با ثبت شركت هاي خارجي در ايران اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي است. هر شركت خارجي كه خواهان ثبت شركت در ايران باشد، بايد مداركي را به اين اداره ارائه دهد. در ادامه مدارك لازم جهت ثبت شركت هاي خارجي در ايران را نام مي بريم:
1- ارائه ۳ نسخه از اظهارنامه ثبت شركت
2- ارائه مدارك مبتني بر به رسميت شناخته شدن شركت در كشور خود
3- رونوشت مصدق اساسنامه شركت
4-رونوشت مصدق اختيارنامه نماينده عمده شركت مذكور؛ در صورتي كه شركت مذكور چند نماينده مستقل داخل ايران داشته باشد، ارائه رونوشت اختيارنامه هريك از اين نماينده ها به اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي الزامي است.
5- الزام ارائه رونوشت امتيازنامه به همراه تصديق وزارت امور خارجه در صورتي كه در شركت خارجي مذكور شرايط عمليات به موجب امتيازنامه صحيح و منظمي مقرر شده باشد.
6-ارائه آخرين ترازنامه شركت؛ اين گزينه در صورتي الزامي است كه اساسنامه شركت انتشار ترازنامه شركت را طبق قوانين جاري تجاري كشور اصلي شركت مقرر كرده باشد.
نكته حائز اهميت در رابطه با ثبت شركت هاي خارجي و ثبت شعبه اين است كه هنگامي كه تقاضاي ثبت شعبه شركت خارجي همزمان با تقاضاي ثبت شركت خارجي ارائه شود، نيازي به ارائه رونوشت مصدق سند ثبت شركت لازم نيست زيرا خود شركت خارجي هنوز به ثبت نرسيده است.
4- فرايند رسيدگي به درخواست ثبت شركت خارجي
فرايند رسيدگي به درخواست ثبت شركت هاي خارجي در اداره ثبت شركت ها بدين صورت انجام مي شود:
1- دريافت درخواست نامه به همراه مدارك كامل
2- ارائه رسيد براي هر اظهارنامه كه داراي تاريخ وصول است.
3- بررسي اجمالي راجع به صحت مدارك
4- بررسي نقايص مدارك و تطبيق آن با قانون موجود
5- اخذ حق الثبت
6- ثبت خلاصه اظهارنامه ثبت در دفتر ثبت شركت هاي خارجي كه به امضاي نماينده يا نمايندگان شركت مي رسد.
7- ثبت آگهي در روزنامه رسمي و يكي از روزنامه هاي كثير الانتشار
ساير نكات مورد نياز جهت ثبت شركت خارجي در ايران
ساير نكات مهمي كه متقاضيان ثبت شركت هاي خارجي در ايران بايد در نظر داشته باشند، عبارتند از:
5- حق الثبت شركت هاي خارجي
يكي از ويژگي هايي كه ثبت شركت خارجي در ايران دارد، هزينه حق الثبت اين نوع شركت ها است. حق الثبت شركت هاي خارجي به همان ميزان حق الثبت شركت هاي داخلي است.
6-تصديق امضاي گواهي رسميت شركت
امضاي مقاماتي كه گواهي رسميت شركت در كشور خارجي را امضا كرده اند، بايد به تصديق " نماينده سياسي يا قنسولي ايران در كشور مزبور يا نماينده سياسي يا قنسولي دولت متبوع شركت در ايران " برسد؛ همچنين اظهارنامه ثبت شركت هاي خارجي يا شعبه هاي شركت خارجي بايد توسط شخص داراي حق امضا (يا فردي كه حق وكالت دارد) امضا و تسليم شود. (اين اظهارنامه بايد به زبان فارسي نوشته شده باشد.)
7-نام شركت خارجي در روزنامه رسمي
ظرف مدت ۳۰ روز پس از ثبت شركت هاي خارجي يا ثبت شعبه هاي آن اداره ثبت شركت نسبت به انتشار موارد زير در روزنامه رسمي و يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار تهران اقدام كند:
- اساسنامه به صورت خلاصه
- اسامي نمايندگان عمده شركت در ايران
- اسامي اشخاص صاحب حق امتياز در شركت
- اسامي كليه اشخاص مقيم در ايران كه براي دريافت كليه ابلاغات مربوط به شركت
8-ثبت شعبه يا نمايندگي شركت هاي خارجي
مطابق با مواد ۷ و ۸ آيين نامه اجرايي قانون: «اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شركت هاي خارجي، شعبه شركت هاي خارجي كه نسبت به ثبت شعبه خود در ايران اقدام كرده اند و به فعاليت مي پردازند، موظف هستند كه هر سال گزارش سالانه شركت اصلي مشتمل بر گزارش هاي مالي حسابرسي شده توسط حسابرسان مستقل مقيم در كشور متبوع را به دستگاه ذي ربط ارائه كنند.»
9-تغيير در شركت و انحلال و ورشكستگي آن
اگر تغييري در هر قسمتي از شركت مانند نام شركت، نوع شركت، زمينه فعاليت، اسامي افراد و آدرس و غيره به وجود آيد، نمايندگان شركت در ايران موظف هستند كه تغييرات مزبور را به ثبت برسانند. در صورت تصميم به انحلال شركت بايد طبق قوانين انحلال شركت در كشور اصلي شركت اقدام حاصل شود. ورشكستگي شركت تابع قوانين ورشكستگي در كشور اصلي شركت است.
10-گزارش ساليانه شركت هاي خارجي
شعبه شركت هاي خارجي كه نسبت به ثبت شعبه خود در ايران اقدام كرده اند و به فعاليت مي پردازند، موظف هستند كه هر سال گزارش سالانه شركت اصلي مشتمل بر گزارش هاي مالي حسابرسي شده توسط حسابرسان مستقل مقيم در كشور متبوع را به دستگاه ذي ربط ارايه كنند.
كلام آخر
هر شركت خارجي كه خواهان شروع فعاليت در تمامي حوزه ها در كشور ايران است، بايد نسبت به ثبت شركت در كشور ايران مبادرت ورزد. همانطور كه ذكر شد، ثبت رسمي شركت خارجي در كشور خود قبل از ثبت رسمي در كشور ايران الزامي است.
در اين مقاله به بررسي مراحل ثبت شركت خارجي و مدارك مورد نياز آن پرداختيم؛ همچنين ۱۰ نكته اساسي و كليدي كه متقاضيان ثبت شركت هاي خارجي بايد از آن باخبر باشند، ذكر شد. لازم به ذكر است كه شركت ثبت فردا آماده ارائه هرگونه خدمات نسبت به ثبت شركت هاي خارجي در ايران در كوتاه ترين زمان ممكن و با كمترين هزينه است.